Ko uporabnik računalniškega družabnega
omrežja Facebook slovesno potrdi svojega tisočega elektronskega prijatelja in se
prepusti kratkemu trenutku zadovoljstva, preden začne zbirati novo stotino
elektronskih stikov, niti ne pomisli, da njegovo ravnanje ves čas skrbno
spremljajo analitiki računalniških omrežij. Ti poskušajo iz njegovega obnašanja
med drugim ugotoviti, koliko stabilnih stikov zmore vzdrževati posameznik v
omrežju in kako števec prijateljev vpliva na njegove mrežitvene navade, pa tudi
razumeti, kako lahko njegovo obnašanje uporabimo za izboljševanje gospodarstva
in družbe.
Če pridobimo dovolj podatkov in znamo uporabiti današnja
računska orodja, je mogoče z analizo omrežij uspešno analizirati številna
področja človeškega delovanja, je povedal devetindvajsetletni računalniški
strokovnjak Jure Leskovec, ki na kalifornijski univerzi Stanford raziskuje
velika računalniška, informacijska in družbena omrežja. Ugotoviti znamo, kam je
treba namestiti senzorje v vodovodnem omrežju, da pravočasno zaznamo zastrupitev
vodnih virov. Določimo lahko, komu moramo prišepniti govorico, da bo dosegla kar
največji učinek, ali pokazati, kdo ima največ vpliva na medijskem ali političnem
trgu. Naučili smo se izračunati, kam postaviti oglas, da bo dosegel kar največ
potencialnih kupcev, in predvideti, kateri člani omrežja bodo med sabo
prijatelji ali sovražniki. Le prihodnosti trenutno še ne znamo napovedati, je
priznal. Zato si je prav to področje izbral za svoj največji raziskovalni
izziv.
Pričakovanje, da je mogoče s številkami razložiti družbo
ali celo napovedovati prihodnost, že stoletja zaposluje politike, igralce na
srečo, ekonomiste, vojskovodje in znanstvenike. Zdaj ste na to področje z
analizo elektronskih omrežij vstopili še računalnikarji. Zakaj? Ker se je v
zadnjih dvajsetih letih toliko družbe preselilo v elektronske
svetove?Ko opazuješ dovolj velik vzorec ljudi, ugotoviš, da se
začnejo človeške družbene mreže obnašati v skladu z določenimi splošnimi
pravili, čeprav ima vsak posameznik svojo osebnost in identiteto. Če si
izposodim primer iz fizike: ljudi je mogoče včasih modelirati zelo podobno kot
pline (nasmešek). Na področju analize omrežij se namreč stikajo tri znanosti:
fizika, družbene vede in računalništvo. Fiziki na omrežja gledajo kot na
kompleksne sisteme in poskušajo ugotoviti, ali je iz obnašanja enega delca ali
manjšega sistema mogoče razumeti ali celo napovedati obnašanja večjih fizikalnih
in bioloških sistemov. Podobno razmišljajo tudi družboslovci, ki raziskujejo
odnose med posamezniki in večjimi družbenimi sistemi. Računalnikarji smo
poskušali z analizami omrežij sprva odgovoriti predvsem na tehnična vprašanja -
kako pohitriti prenos podatkov prek računalniških mrež, ustaviti širjenje
računalniških virusov in podobno. Z razmahom interneta in razvojem elektronskih
družabnih omrežij pa se je družba dejansko začela seliti na naš teren, saj so se
naše tehnologije in storitve razširile v vse pore življenja več milijard
posameznikov.
Ti posamezniki pa ustvarjajo neskončne količine
podatkov ...... ki jih je mogoče zelo natančno meriti, jim
slediti, jih zbirati in analizirati. Poleg tega ti podatki niso zgolj pasivne
številke, ampak nam povedo veliko o aktivnem obnašanju uporabnikov. Z analizo
blogov, uporabe spletnih medijev in družabnih omrežij izvemo, kaj ljudi zanima,
kaj iščejo, o čem pišejo, s čim se izražajo, kdo komunicira s kom, kakšni so
njihovi odnosi in na kakšna sporočila se odzivajo. Ti podatki omogočajo zelo
natančne posnetke njihovega posamičnega delovanja, kažejo pa tudi, kako ta
posamična dejanja vplivajo na širše omrežje.
Primerjava je
privlačna: ljudje kot posamezne molekule, ki oblikujejo »plin« - družbo z
določenimi lastnostmi. Pa je res tako preprosto?Analize, ki jih
znamo danes izdelati analitiki omrežij, so vsekakor bistveno bolj površinske od
tistih, ki jih izvajajo sociologi, antropologi ali psihologi. Tudi zato so
družboslovci do takega pristopa še nekoliko zadržani, saj jih zanimajo predvsem
posamezniki kot taki in ne kot nekakšna abstraktna mrežna vozlišča, povezave in
uporabniške šifre. Vendar se tudi zavedajo, da lahko z analizo omrežij
raziskujejo stvari, ki prej niso bile mogoče, saj so bile klasične družboslovne
raziskave omejene z razmeroma majhnimi vzorci - nekaj sto do morda tisoč ljudi.
Take raziskave nam povedo marsikaj o delovanju manjših človeških omrežij, vendar
teh pravil ni mogoče preprosto posplošiti na večja omrežja. Ko omrežje doseže
določeno velikost, se začne obnašati bistveno drugače kot prej. To pa lahko
ugotovimo šele, ko analiziramo omrežja, v katerih je povezanih na milijone
uporabnikov.
Katere nove ugotovitve je prinesla analiza velikih
omrežij?Lahko smo, denimo, potrdili ali ovrgli nekatere stare
teorije. Pred dobrim letom smo na 250 milijonih uporabnikov Microsoftovega
omrežja MSN ugotovili, da Milgramova in Traversova teza o »šestih stopnjah
ločenosti«, po kateri vsakega poljubnega človeka na planetu do drugega loči v
povprečju le šest stiskov rok oziroma poznanstev, dejansko drži, saj so bili
uporabniki omrežja med sabo v povprečju oddaljeni le za nekaj več kot šest
povezav. Prav tako smo potrdili tezo britanskega antropologa Robina Dunbarja, ki
je na podlagi povprečnih velikosti skupin, v katerih živijo posamezne sesalske
vrste, in velikosti njihovih možganskih neokorteksov postavil hipotezo, da
ljudje lahko sklenemo in vzdržujemo do približno 150 stikov, preden dosežemo
svojo kognitivno mejo. Naše analize so pokazale, da je prav 150 povezav tista
vrednost, pri katerem se začnejo mreže drugače obnašati, kar pa se vidi šele na
zelo velikih vzorcih.
Kljub temu imajo nekateri uporabniki
Facebooka in drugih družabnih omrežij tudi po tisoč »prijateljev« in več
...To načenja zelo zanimivo raziskovalno vprašanje. Po
nekaterih teorijah so se naši možgani prilagodili na dejstvo, da smo velik del
svoje evolucije preživeli v skupnostih, ki so imele v povprečju po 150
pripadnikov, zato večjih skupnosti pač nismo sposobni trajno ohranjati. Po drugi
strani pa je mogoče, da so nam elektronska orodja omogočila vzdrževanje bistveno
večjega števila stabilnih povezav. Ne vem, saj so Facebook in druga orodja z
nami še premalo časa, da bi lahko spremljali evolucijske spremembe. Prav tako je
še neodgovorjeno vprašanje, kako izmeriti vplive tisočih elektronskih
prijateljev na dejansko družabno življenje posameznika.
Katera
stara prepričanja pa so analize velikih omrežij ovrgle?
Izvedeli
smo marsikaj novega o tem, kako ljudje ustvarjamo pozitivne in negativne
povezave, komu zaupamo ali kako izbiramo naše prijatelje in sovražnike. Trije
ljudje so lahko povezani različno (ozre se po mizi, poišče papirnati prtiček in
začne skicirati trikotnike s povezavami). Ena mogoča razlaga človeških povezav
je razmeroma preprosta: prijatelj mojega prijatelja je tudi moj prijatelj,
sovražnik mojega prijatelja je moj sovražnik, sovražnik mojega sovražnika pa je
tudi moj sovražnik. Vendar se je izkazalo, da ljudje na internetu ustvarjajo
povezave drugače. Pozitivne povezave ustvarjajo do ljudi, ki imajo višji status
ali ugled, medtem ko negativne povezave ustvarjajo do tistih, ki imajo nižji
status od njih samih. Še bolj presenetljivo pa je, da je mogoče le iz lokalne
strukture omrežja v več kot 90 odstotkih primerov pravilno napovedati, ali je
določena povezava pozitivna ali negativna.
Na podobne modele
stavita tudi zavarovalniška in igralniška dejavnost - 90 odstotkov ljudi naj bi
se v 90 odstotkih primerov obnašalo 90-odstotno
predvidljivo.Tako nekako. Če vem, v kakšnih odnosih so si
posamezni stiki - kar lahko precej natančno izluščimo iz pridobljenih podatkov
-, lahko z veliko gotovostjo napovem, kakšnega predznaka bodo nove povezave v
omrežju in kako bodo določena dejanja vplivala na delovanje omrežja. Najbolj
zanimivo pa je to, da se ta napoved ne spreminja ne glede na tip omrežja. Ljudje
se začnejo v velikih omrežjih obnašati predvidljivo, ne glede na to, ali so ta
omrežja javna ali anonimna, zasebna ali komercialna ... Zato lahko modele iz
enega omrežja natančno uporabim v drugih omrežjih. Tudi zato se trenutno veliko
ljudi ukvarja z analizo zelo različnih omrežij, saj je mogoče zelo podobno
modelirati marsikaj - kje in komu pokazati oglas, da bo imel kar največ učinka
in prodal največ izdelkov, komu posredovati govorico, da se bo najhitreje
razširila ... Teh uporab je neskončno dosti - od znanstvenih do takih, ki
ustvarjajo dolarje. Trenutno se dogovarjamo o analizi poslovnega družabnega
omrežja LinkedIn, v katerem je zbranih več kot 30 milijonov visokokvalificiranih
delavcev in ponuja odličen vpogled v trg dela v ZDA. Za vsakega člana omrežja
vemo, kakšna je njegova zaposlitvena pot in kje dela, zato bi lahko z analizo
omrežja na ogromnem vzorcu natančno proučevali, kako se je na ameriškem trgu
dela odrazila gospodarska kriza, kdo je izgubljal delo, katere panoge so
zaposlovale in kakšna je bila smer teh zaposlitvenih migracij. Na neki točki bi
bilo morda mogoče celo napovedovati, kdo bo verjetno izgubil službo in kdo
razmišlja o menjavi, čeprav se tega sam še niti ne
zaveda.
Analiza omrežij lahko danes zelo natančno opiše, kakšne
so lastnosti teh mrež, kako dolge so povezave med uporabniki, kako se širijo,
kje so ključna vozlišča, katerih tipov povezav je največ in kakšne povezave bodo
najverjetneje nastale v določenih okoliščinah. Kakšne pa so omejitve te metode?
Česa nam analiza omrežij ne pove?Analitiki omrežij smo trenutno
predvsem opazovalci, ki znamo razmeroma dobro opisati preteklo dogajanje. Sam pa
priznam, da me bolj zanima, kako aktivno oblikovati prihodnost. Zato bi se zelo
rad lotil družbenih poskusov na ljudeh, denimo izgradil dva vzporedna virtualna
svetova in ugotavljal, kako se ljudje obnašajo v njih in kako na to obnašanje
vplivajo razlike, ki bi bile vgrajene v ta dva sistema. Industrija se s
tovrstnimi poskusi ukvarja že veliko let. Amazoni, googli in druga spletna
podjetja redno preizkušajo, kako uporabniki sprejmejo določeno spremembo - ali
kupijo več knjig, če je gumb za dokončanje nakupa postavljen višje ali nižje na
strani ...
... ali števec prijateljev na Facebooku vpliva na to,
da se bodo uporabniki bolj pridno mrežili, ker jim več prijateljev dviguje
status ...Vsekakor. Facebook se trudi, da bi uporabniki pri
njih preživeli kar največ časa, zato uporabljajo različne prijeme, kako jih
obdržati - dodajajo števec prijateljev, možnosti komentiranja, klepeta,
pošiljanja darilc in podobno. Ta orodja niso naključna. Enemu milijonu
uporabnikov pokažeš števec prijateljev, drugemu milijonu ga skriješ, nato pa
analiziraš razlike in ugotoviš, kaj bolj ustreza tvoji strategiji in poslovnim
interesom. Te analize so izjemno natančne, saj nekateri ponudniki preizkušajo
skoraj vse - od barve določenih gumbov do pisav. Vendar so to že podrobnosti.
Mene bolj mika pravi socialni inženiring - kako in ali je možno ustvariti ter
kontrolirano vzgajati spletno skupnost v določeno smer. Ali je možno postaviti
sistem, da se bo skupnost razvijala tako, kot hočem, in ne naključno. Ljudi kot
posameznikov verjetno nikoli ne bomo mogli modelirati. Mislim pa, da lahko
precej modeliramo družbo kot celoto.
Ali ni to nevarna želja?
Ljudje si včasih predstavljajo, da je mogoče socialni inženiring uporabljati za
»sistemsko« urejanje družbe, kar se je v preteklosti že nekajkrat slabo končalo
...
Mene zanima, kako zasnovati orodja, s katerimi bomo ljudem
pomagali in znali nevsiljivo izluščiti neko pasivno globalno znanje, modrost
množic, ne pa to, kako nadzorovati ljudi, jim slediti, brati pošto in kukati v
spalnice. Prepričan sem, da je mogoče z boljšim razumevanjem omrežij izgraditi
marsikaj dobrega. To me žene in motivira.
In upravičuje tudi
prijeme, s katerimi bi kot prihodnji družbeni inženir poskušali vplivati na
posameznike, da sledijo vašemu cilju?Moram se popraviti, če je
tako zvenelo, ampak moč družbenega inženiringa nikakor ni neskončna. Seveda
obstajajo načini, kako spodbujati določeno uporabniško ali potrošniško
obnašanje, vendar so zelo omejeni. Poleg tega raziskave omrežij jasno kažejo, da
sistema in posameznika ni mogoče obravnavati kot dveh ločenih enot, saj vsak
posameznik s svojimi dejanji vpliva na dejanja drugih okoli sebe in soustvarja
celoten sistem. Predvsem pa nikoli ne moremo predvideti rojstva izjemnih
posameznikov, ki bodo nepredvidljivo radikalno spremenili obstoječe sisteme in
pravila. Izjemnih dogodkov verjetno nikoli ne bo mogoče napovedati, sprožiti ali
preprečiti.
Za večjo natančnost svojih prihodnjih raziskav boste
potrebovali dostop do vse več podatkov o uporabnikih, kar bo na neki točki nujno
začelo posegati v njihovo zasebnost. Hkrati se bodo povečevale zahteve držav in
komercialnih naročnikov po natančnih analizah obnašanja državljanov,
potrošniških navad in podobno. Kako se bi kot raziskovalec odzvali na take
ponudbe in projekte?Podatke in orodja, s katerimi delamo, bi
načeloma lahko zlorabili. Tega se zelo dobro zavedam, a lahko le ponovim, da me
kot znanstvenika to ne zanima in da pri svojem delu zelo pazim, da ne posegam v
zasebnost uporabnikov. Prav tako nimam nobene želje po preganjanju teroristov,
čeprav jih tajne službe iščejo tudi z mrežno analizo elektronskih komunikacij.
Računalnikarji smo pogosto v nehvaležni vlogi, saj smo se zaradi naših orodij
znašli v prvih bojnih vrstah. Meje možnega pomikamo naprej in se med prvimi
srečujemo z dilemami, kaj se na spletu sme in ne sme početi, katere podatke o
uporabnikih shranjevati in kako jih obdelovati. Zelo dobro se zavedamo, kako
veliko moč ima Google, ki mu z vsakim iskanjem ali elektronskim pismom povemo,
kaj počnemo in kaj nas zanima. Prav tako pa smo se naučili, da gre pri posegih v
zasebnost pogosto za predvsem psihološko vprašanje, kaj se nam zdi v nekem
obdobju sprejemljivo in kaj ne. Davčna uprava pozna naše finance bolje od nas,
banke nas izjemno podrobno preverijo, preden nam odobrijo kredite, a smo se na
to navadili. Na internetu se ta pravila šele oblikujejo.
Več
v Sobotni prilogi Dela